1ο Μαθητικό συνέδριο στην Κωνσταντινούπολη

1ο Μαθητικό συνέδριο στην Κωνσταντινούπολη (2020)

Το πολιτιστικό πρόγραμμα  «Ο θεσμός της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης ως μοχλός προσέγγισης των Λαών της.

 

Η Ιστορία, ο Πολιτισμός, ο Ελληνισμός και η Πολυπολιτισμικότητα της Κωνσταντινούπολης» σχεδιάστηκε και πραγματοποιήθηκε με αφορμή την πρόσκληση του Ζωγράφειου Σχολείου της Κωνσταντινούπολης για επίσκεψη στα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα της Ομογένειας, σε σημαντικά μνημεία της Πόλης, στις ιστορικές ελληνικές κοινότητες, καθώς και για συμμετοχή στις παρουσιάσεις του 1ου Ευρωπαϊκού Μαθητικού Συνεδρίου, με σχολεία από την Ελλάδα , την Κύπρο και την Ομογένεια στην Πόλη.

 

        Στο πλαίσιο της υλοποίησης του προγράμματος οι μαθητές εμβάθυναν στην Ιστορία και τον Πολιτισμό της Κωνσταντινούπολης, τη διαχρονική παρουσία του Ελληνισμού στην Πόλη, συνειδητοποίησαν την αξία και την ανάγκη προστασίας και ανάδειξης της Πολιτιστικής Κληρονομιάς, καθώς και τη δική τους δράση προς τον σκοπό αυτό. Συνέδεσαν  στοιχεία του υλικού πολιτισμού με την τοπική ιστορία και την πορεία τους στο χρόνο και διαπίστωσαν την πολιτισμική πολυμορφία.

 

Βασικοί στόχοι μας ήταν η διεύρυνση των οριζόντων αναζήτησης και δημιουργίας των μαθητών μέσα από την έρευνα, η καλλιέργεια ομαδο-συνεργατικής κουλτούρας στους αυριανούς πολίτες, η δυνατότητα ανταλλαγής απόψεων και προβληματισμών με συμμαθητές τους από διαφορετικές σχολικές μονάδες, η δημιουργία δικτύου με τα συνεργαζόμενα σχολεία, η πολιτισμική όσμωση και η ενίσχυση της κουλτούρας του μαθητή ως παγκόσμιου πολίτη. 

 

            Κατά την υλοποίηση του προγράμματος οι μαθητές αξιοποίησαν με δημιουργικό, παιγνιώδη και ευφάνταστο τρόπο ποικίλα γνωστικά αντικείμενα του προγράμματος σπουδών. Συγκεκριμένα, Βυζαντινή ιστορία, Νεοελληνική Γλώσσα (καλλιέργεια γραπτού και προφορικού λόγου), Νεοελληνική Λογοτεχνία (ταξιδιωτικά και λαογραφικά κείμενα, ποιήματα, πεζογραφήματα), Καλλιτεχνική Παιδεία και Ιστορία της Τέχνης (δραστηριότητες καλλιτεχνικής έκφρασης και δημιουργίας) , Πληροφορική (ανάπτυξη δεξιοτήτων έρευνα και παρουσίασης με τη χρήση τεχνολογικών εργαλείων). Με αυτόν τον τρόπο συνειδητοποίησαν τη διάδραση των γνωστικών αντικειμένων, την ολιστική προσέγγιση της γνώσης, που οδηγεί στην ολόπλευρη ανάδειξη της προσωπικής έκφρασης και δημιουργίας.

 

            Οι μαθητές χωρισμένοι σε ομάδες ανέλαβαν : α) την παρουσίαση  των Μνημείων Πολιτισμού της Κωνσταντινούπολης σε ψηφιακό και έντυπο ταξιδιωτικό οδηγό, συγκεντρώνοντας υλικό (έντυπο και ψηφιακό) από τη σχολική βιβλιοθήκη, τη Λαϊκή Βιβλιοθήκη της πόλης μας και βιβλία / έντυπα των εκπαιδευτικών –υπεύθυνων του προγράμματος. Ο ταξιδιωτικός οδηγός είναι εμπλουτισμένος με αποσπάσματα από λογοτεχνικά έργα, λαογραφικά κείμενα, κείμενα ιστορικών της βυζαντινής και νεότερης εποχής, ιστορικών τέχνης, κ.ά.

 

β) τη δημιουργία  μουσικού βίντεο – οδοιπορικού στις ελληνικές συνοικίες της Κωνσταντινούπολης.

 

γ) τη δημιουργία αφίσας με τις ελληνικές συνοικίες της Κωνσταντινούπολης του τότε και τώρα, διανθισμένη με στίχους παραδοσιακών πολίτικων τραγουδιών και καβαφικών στίχων.

 

            Παράλληλα, η διάθεση μας να συνδεθούμε βιωματικά με πολιτιστικά στοιχεία της Πόλης, μας οδήγησε στην εκμάθηση πολίτικου χορού, που μας ενθουσίασε και μας ενέπνευσε.

 

 Η διαδικασία της έρευνας βοήθησε τους μαθητές να ανακαλύψουν και να αναδείξουν ικανότητες, δεξιότητες, πρωτότυπες σκέψεις, να αλληλεπιδράσουν με τους συμμαθητές τους, και να συνεργαστούν με φορείς εκτός σχολικής κοινότητας.

Έτσι, συνεργαστήκαμε με τη Σχολή Ανθρωπιστικών Επιστημών και Πολιτισμικών Σπουδών στην Καλαμάτα, όπου παρακολουθήσαμε το μάθημα του κ. Μάριου Αθανασόπουλου «Βυζαντινή Ιστοριογραφία: Παλαιολόγειοι Χρόνοι», ώστε οι μαθητές μας να γνωρίσουν πτυχές της παλαιολόγειας αναγέννησης και να κατανοήσουν την επιβίωση του Βυζαντίου στη σύγχρονη εποχή, στη Γλώσσα, την Υμνογραφία, την Τέχνη.

 

Επισκεφθήκαμε τη Λαϊκή Βιβλιοθήκη της πόλης μας, όπου οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να αναζητήσουν πηγές (λογοτεχνία, ταξιδιωτικά και ιστορικά κείμενα), να εμβαθύνουν στην ιστορία της Πόλης, να χρησιμοποιήσουν το υλικό με ανάλυση και σύνθεση.

 

Συνεργαστήκαμε με χοροδιδάσκαλο σχολής παραδοσιακών χορών της πόλης μας, για να μυηθούμε σε πολίτικο χορό και τραγούδι, και να μεταφερθούμε με αυτές τις τέχνες στους ήχους και στο πνεύμα της Κωνσταντινούπολης.

 

 Οι υπεύθυνες καθηγήτριες

Φαββατά Ιωάννα, Τασιούλη Δέσποινα

Attachments:
Download this file (ΔΕΛΤΙΟ-ΤΥΠΟΥ.pdf)ΔΕΛΤΙΟ-ΤΥΠΟΥ.pdf[ ]30-06-2020
Download this file (ΟΙ ΙΧΝΗΛΑΤΕΣ ΤΑΞΙΔΕΥΟΥΝ ΣΤΗΝ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ.pdf)ΟΙ ΙΧΝΗΛΑΤΕΣ ΤΑΞΙΔΕΥΟΥΝ ΣΤΗΝ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ[ΤΑΞΙΔΙΩΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ]18-06-2020
Download this file (ΟΜΑΔΑ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΠΑΡΑΛΙΑΣ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ.jpg)Η ΟΜΑΔΑ ΜΑΣ [ ]18-06-2020
Download this file (ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ - ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ.pdf)ΕΚΘΕΣΗ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ - ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ[ΥΠΕΥΘΥΝΕΣ ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΕΣ : ΦΑΒΒΑΤΑ ΙΩΑΝΝΑ, ΤΑΣΙΟΥΛΗ ΔΕΣΠΟΙΝΑ]18-06-2020